Mediáció

Ki is az a mediátor?

Egyszerűen megfogalmazva egy pártatlan harmadik fél, akinek az feladata, hogy mindegyik fél egyaránt jól járjon, egyensúlyt teremtve ezáltal. A felek maguktól hozzák meg a döntéseket, a mediátor csak ún. irányvonalat ad a beszélgetésnek, döntéshozatalnak. A mediátor szerepe az, hogy biztosítsa a körülményeket ahhoz, hogy a probléma témájában egy őszinte, feltáró jellegű, konstruktív beszélgetés jöjjön létre.

ki az a mediátor

Hogyan segít a mediátor?

A mediátor egy semleges, barátságos helyen beszélgetéseket vezet a felek között. A beszélgetés után is támaszkodhatsz a mediátorra, egészen addig segít, míg a problémák nem oldódnak meg.

Előkészítő beszélgetés: a mediátor külön-külön egyeztet a felekkel a probléma feltárása érdekében, megismeri a kialakult problémát, és feltérképezi a lehetőségeket.
Mediációs tárgyalás: a mediáció egy hosszan tartó beszélgetés, aminek a vezetése a mediátor feladata az előre lefektetett szabályok alapján. Mindkét fél elmondja az álláspontját, aggodalmait, amit a másik fél végig hallgat. A mediátor abba az irányba tereli a beszélgetést, hogy a felek képet kapjanak a probléma másik irányból történő megközelítésére. Az álláspontok közelednek a megoldás felé.
Megállapodás: A mediáció utolsó lépése a megegyezés, aminek során mindkét fél nyertes-nyertes helyzetbe kerül, és az összes fennálló kérdésre megtalálják a felek a megoldást.
Kontroll: a megegyezést követően a mediátor bizonyos időszakonként érdeklődik, hogy a megegyezés működődik-e.